Tatrovky z Liberce: Hračka z potravinářského plastu s nosností 100 kilo slaví 10 let obnovení výroby

Tatra 148 je nejen legendou pro řidiče nákladních automobilů, ale v plastové podobě také pro mnohé vzpomínkou na dětství. Proto možná překvapí, že slaví teprve 10. výročí. Je to ovšem výročí obnovení výroby této ikonické hračky.

Oranžová plastová tatrovka kdysi nemohla chybět u žádného domu ani na žádném pískovišti. V 90. letech jejich výroba skončila a několik generací dětí o tuto ikonickou hračku přišlo a až jako tatínkové si ji mohli koupit pro děti.

Plastová Tatra 148 se už 10 let opět vyrábí a do libereckého Novoplastu se vydal redaktor Jaroslav Hoření, který nabídce nahlédnutí do výroby s přislíbeným překvapením k 10. narozeninám nemohl odolat.

Na plastové tatrovce se podílejí dvě rodinné firmy, Novoplast a Dino Toys. „Tatru jsme vzkřísili v roce 2014, v libereckém Novoplastu ji vyrábíme od roku 2016. Začali jsme s velkou 72centimetrovou tatrovkou. Původně jsme začínali s klasickou oranžovou variantou, dneska máme mnoho dalších barevných variant,“ přiblížila Kristýna Miškovská, vnučka zakladatele Dina Ladislava Mareše, mimo jiné autora hry Dostihy a sázky.

„Tady na tom stroji děláme kabiny a korby. Granule se roztaví na 200 stupňů, hydraulicky se to vstříkne do formy, která je chlazená vodou, a zhruba po minutě vypadne výlisek,“ vysvětlil postup výroby legendární hračky nejen pro děti majitel Novoplastu Jiří Vošoust.

Firma garantuje, že plastová Tatra má nosnost 100 kg. „Zkoušel jsem to, osobně, s naším výrobním ředitelem,“ potvrzuje Jiří Vošoust. „Klekli jsme si do korby a rozjeli jsme se z kopce a zkoušeli jsme, jestli to vydrží,“ usmívá se potutelně a hned dodává, že samozřejmě probíhají speciální odborné zkoušky, ve Zkušebním ústavu v Českých Budějovicích.

Tuto tatrovku si s hrdostí v libereckém Novoplastu zkompletoval redaktor Českého rozhlasu Liberec Jaroslav Hoření

Tatrovka z Liberce se skládá z 22 dílů, její kompletní výroba trvá prý maximálně 15 minut. A vyrobit si vlastní tatrovku, z už připravených komponentů, je překvapení na závěr. Jak to redaktorovi Jaroslavu Hořením šlo, uslyšíte v reportáži. My prozradíme jen, že se nakonec s úsměvem dítěte stal majitelem originální modro-zelené tatrovky s červenými koly.

Kromě Tatry 148 by se v Liberci časem mohla vyrábět i modernější varianta auta, ale vstřikovací formy jsou milionové investice. V jednání je i dakarská edice ve spolupráci s Alešem Lopraisem.

Spustit audio

Související