Láskyplné melodie ke svatému Valentýnu, v čase „hrdliček“ časného jara, včetně té nejslavnější
Čtrnáctý únor, svátek biskupa z Terni svatého Valentýna, byl spojován s romantickou láskou už ve 14. a 15. století, kdy vzkvétaly představy o dvorské lásce, zřejmě ve spojení s „hrdličkami“ časného jara. V Anglii 18. století to přerostlo ve zvyklost, kdy si páry vyjadřovaly lásku předáváním květin, nabízením cukrovinek a zasíláním pohlednic známých jako „valentýnky“.
V tom se až do současnosti příliš nezměnilo, naopak tento zejména v anglosaském světě u mládeže oblíbený svátek nabral na pompéznosti a na síle všemožné reklamy. A je naprosto zákonité, že Valentýn vstoupil i do světa umění a kultury a nejdříve především do krásné literatury…
„Zítra je den svatého Valentýna, je zítra svatý Valentýn, je dřív než ranní svit; já, dívka pod tvým okénkem, tvůj Valentýn chci být.“ To říká Ofélie Hamletovi ve slavném dramatu Williama Shakespeara. V 18. století se pak i běžně a na objednávku básnilo o dni svatého Valentýna.
V minulém století byl již valentýnský svátek součástí plejády romantických filmů, ale také vstoupil do světa hudby. A v ní je nejvýraznějším otiskem dodnes velmi oblíbená balada My Funny Valentine, Můj legrační Valentýn, renomované autorské dvojice Richard Rodgers a Lorenz Hart, která se narodila před druhou světovou válkou a má muzikálový původ.
Čtěte také
Stala se hlavně oblíbeným jazzovým standardem, snad nejpůsobivěji a nejintimněji zpívaným legendárním trumpetistou Chetem Bakerem, avšak v průběhu času vznikla i řada vkusných instrumentálních verzí. A s několika z nich vás seznámíme ve Vlídných tónech: v interpretaci virtuózního izraelského houslisty narozeného na Ukrajině a často působícího v Americe Borise Savchuka, dříve populárního italského saxofonisty Fausta Papettiho nebo americké klavíristky Carol Albert.
Svatovalentýnské Vlídné tóny se budou nést dále ve znamení lásky, třeba s instrumentálním zpracováním velkého hitu, v minulém týdnu zesnulého Burta Bacharacha, The Look Of Love, Pohled lásky.
Zazní nahrávka francouzského orchestru Paula Mauriata Je T´aime, Je T´aime, tedy dvakrát Miluji tě, nebo v podání sopránsaxofonisty Felixe Slováčka a orchestru Ladislava Štaidla skladba Protože tě mám rád, tedy instrumentální verze menšího hitu americké pop-soulové skupiny Stylistics Because I Love You Girl.
Související
-
Hudba z filmu Podraz a půlhodinka s jejím mnoha cenami ověnčeným autorem Marvinem Hamlischem
Pro Vlídné tóny jsme vybrali oblíbené filmové skladby Marvina Hamlische. Nejprve od tohoto uznávaného skladatele, dirigenta i pianisty zazní melodie z filmu The Sting.
-
Barcarole, píseň benátských gondoliérů, se sladkým saxofonem Maxe Gregera a jeho orchestru
Tentokrát si na své přijdou příznivci sladkých tónů saxofonu a též hladivých tónů klavírů. Instrumentální výběr jsme věnovali Maxi Gregerovi staršímu a mladšímu.
-
Beckovo Bolero, ale také árie z opery Turandot k odchodu virtuózního kytaristy Jeffa Becka
Příznivce britského kytaristy Jeffa Becka zarmoutila zpráva, že tento legendární muzikant zemřel. Hru na kytaru posunul jako málokdo jiný a silně ovlivnil několik generací.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.