Neobvyklá dekorace. Nádhera z lesa zalitá do pryskyřice

Když se Tomáš Pavíza z Plzně toulá lesem, hned vidí, co by se dalo z přírodnin vytvořit. Miluje dřevo, trávy i mech a tak si občas na místech, kde to neublíží, něco vezme domů.

Doma si Tomáš vše pořádně vysuší, a po mnoha úpravách sestaví do obrazu. Celou tu krásu pak zalije do křišťálové pryskyřice, která se mimo jiné také používá na šperky. Má to jen jedinou vadu, výroba dokonalého díla trvá měsíce a vůni lesa nepocítíte, lze si ji jen představit.

Když Tomáš Pavíza přinese větvičky, mechy, trávy, lístečky, začne trpělivá práce. Každý kousek se musí důkladně očistit a vysušit. Sušením ztratí přírodniny barvu, a tak pak následuje dobarvení, aby to vypadalo, co nejvíce přirozeně. Veškerý materiál se také musí pořádně zapenetrovat, protože pokud na něj lijete pryskyřici, tlakem začnou z přírodnin vycházet bublinky. Což je někdy žádoucí. Například u lampiček to vypadá moc pěkně, když se ve tmě rozsvítí a kolem přírodnin jsou rozzářené bublinky. U obrazů a dalších desek na nábytek bublinky žádoucí nejsou. Každý obraz se připravuje jiným způsobem, vybírá se i epoxidový systém, někdy rychle tuhnoucí, jindy naopak pomalu schnoucí. Každá kompozice je jiná a každý kus je originálem, Tomáš nikdy nevyrobí dvě stejné věci.

Práce na několik měsíců

Výroba konečného produktu zabere měsíce. Minimálně tři, ale často i šest, protože Tomáš Pavíza chodí do zaměstnání a svému hobby se věnuje až po večerech a víkendech. Pryskyřice se nelije ihned najednou, ale v několika vrstvách. Mezi jednotlivými fázemi lití musí být aspoň pět dní odpočinek. Například deska stolu pak potřebuje asi 8x zalití, což je tedy 40 dní jen na zalévání a tuhnutí pryskyřice. Když připočtete výrobu, ošetření přírodnin a závěrečné přiložení fólie proti poškrabání, jsou počty jednoduché.

Originální obrazy a rámečky oceňují i galeristé. Tomáš Pavíza několikrát vystavoval, už má i svou vlastní značku a jeho další výrobky můžete ocenit na facebookových stránkách Tomáš Pavíza 42ART.

Spustit audio