Lidi se mě ptali, jestli jsem ji nezahrál nějaký trikem, vzpomíná na natáčení písničky Oranžový expres Petr Janda

2. květen 2022

Oranžový expres s kytarovým sólem jubilanta Petra Jandy, ale také Půlnoční kovboj s foukačkou Tootse Thielemanse.

„Neměl jsem v té době tak vyhraněný názor na muziku. Orange Blossom Special je typická countryovská věc, které asi nepřísluší, aby ji hrála rokenrolová parta. Mně se ale velmi líbila a chtěl jsem se v ní  projevit. Lidi se mě  ptali, jestli jsem ji nezahrál nějaký trikem? Samozřejmě jsem ji hrál trikem – o polovinu pomaleji a o oktávu níž. Proto je to tak pěkně natočený," tak vzpomíná s odstupem času v pořadu Vlídné tóny na nahrávku Olympicu  instrumentálky Orange Blossom Special.

Den vysílání Vlídných tónů byl také dnem osmdesátin legendy českého rokenrolu a rocku, zpěváka, kytaristy, kapelníka Olympicu a autora Petra Jandy.

A v tomto případě jsme vyzdvihli Petra Jandu především jako výborného kytaristu, který měl v ruce různé zajímavé nástroje. A v první polovině pořad jsme vysekli poklonu tedy právě jubilujícímu Petrovi Jandovi jako excelentnímu kytaristovi, přičemž ty první snímky dokumentuji spíše dřevní časy českého bigbítu a ranou etapu kapely Olympic.

Nejprve to bude právě jeho pěkné sólo v Oranžovém expresu, neboli Orange Blossom Special. Jak známo, tento světoznámý bluegrassový standard Ervina T. Rouse, znamenitě předvedli ve vokální i v instrumentální podobě v Čechách zpěvák Mirek Hoffmann a na foukací harmoniku Tomáš Linka a samozřejmě Greenhorns. Olympic ji pod dohledem Karla Mareše natočil ve svém semaforském období v březnu roku 1964. Následovat bude Čaj pana Pickwicka a mnohem mladší Jandova balada Stejskání.

V druhé půlce Vlídných tónů ještě připomeneme sté výročí narození populárního a nepochybně významného belgického hráče na foukací harmoniku,  kytaristu i autora Tootse Thielemanse, který vedle svých mnoha jazzových nahrávek se podílel coby instrumentalista na hudbě ke slavným filmům jako Půlnoční kovboj, Dny vína a růží, Buď zdráv, umělče! nebo Hledání pana Goodbara.

A právě z toho amerického snímku na prvním místě jmenovaného, tedy z Půlnočního kovboje – Midnight Cowboy anglického režiséra Johna Schlesingera z roku 1969 bude ústřední melodie slavného autora Johna Barryho s foukačkou Tootse Thielemanse s připomínkou hořkého příběhu o gigolovi s venkovskými návyky a zruinovaném muži žijícím na okraji společnosti. A hereckého koncertu Jona Voighta a Dustina Hoffmana.

Jen pro zajímavost: Půlnoční kovboj byl prvním filmem, který američtí úředníci označili jako nepřístupný mládeži.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio