Lidi se mě ptali, jestli jsem ji nezahrál nějaký trikem, vzpomíná na natáčení písničky Oranžový expres Petr Janda
Oranžový expres s kytarovým sólem jubilanta Petra Jandy, ale také Půlnoční kovboj s foukačkou Tootse Thielemanse.
„Neměl jsem v té době tak vyhraněný názor na muziku. Orange Blossom Special je typická countryovská věc, které asi nepřísluší, aby ji hrála rokenrolová parta. Mně se ale velmi líbila a chtěl jsem se v ní projevit. Lidi se mě ptali, jestli jsem ji nezahrál nějaký trikem? Samozřejmě jsem ji hrál trikem – o polovinu pomaleji a o oktávu níž. Proto je to tak pěkně natočený," tak vzpomíná s odstupem času v pořadu Vlídné tóny na nahrávku Olympicu instrumentálky Orange Blossom Special.
Den vysílání Vlídných tónů byl také dnem osmdesátin legendy českého rokenrolu a rocku, zpěváka, kytaristy, kapelníka Olympicu a autora Petra Jandy.
A v tomto případě jsme vyzdvihli Petra Jandu především jako výborného kytaristu, který měl v ruce různé zajímavé nástroje. A v první polovině pořad jsme vysekli poklonu tedy právě jubilujícímu Petrovi Jandovi jako excelentnímu kytaristovi, přičemž ty první snímky dokumentuji spíše dřevní časy českého bigbítu a ranou etapu kapely Olympic.
Nejprve to bude právě jeho pěkné sólo v Oranžovém expresu, neboli Orange Blossom Special. Jak známo, tento světoznámý bluegrassový standard Ervina T. Rouse, znamenitě předvedli ve vokální i v instrumentální podobě v Čechách zpěvák Mirek Hoffmann a na foukací harmoniku Tomáš Linka a samozřejmě Greenhorns. Olympic ji pod dohledem Karla Mareše natočil ve svém semaforském období v březnu roku 1964. Následovat bude Čaj pana Pickwicka a mnohem mladší Jandova balada Stejskání.
V druhé půlce Vlídných tónů ještě připomeneme sté výročí narození populárního a nepochybně významného belgického hráče na foukací harmoniku, kytaristu i autora Tootse Thielemanse, který vedle svých mnoha jazzových nahrávek se podílel coby instrumentalista na hudbě ke slavným filmům jako Půlnoční kovboj, Dny vína a růží, Buď zdráv, umělče! nebo Hledání pana Goodbara.
A právě z toho amerického snímku na prvním místě jmenovaného, tedy z Půlnočního kovboje – Midnight Cowboy anglického režiséra Johna Schlesingera z roku 1969 bude ústřední melodie slavného autora Johna Barryho s foukačkou Tootse Thielemanse s připomínkou hořkého příběhu o gigolovi s venkovskými návyky a zruinovaném muži žijícím na okraji společnosti. A hereckého koncertu Jona Voighta a Dustina Hoffmana.
Jen pro zajímavost: Půlnoční kovboj byl prvním filmem, který američtí úředníci označili jako nepřístupný mládeži.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.