K poctě Libuši Šafránkové melodie z filmů Tři oříšky pro Popelku, Babička nebo Kolja

14. červen 2021

Pořad Vlídné tóny je tentokrát neobvyklý a vybočuje z řady. Připravil jsem ho k poctě veliké a nesmírně oblíbené herečky Libuši  Šafránkové, která ke smutku a lítosti milionu Čechů odešla minulý týden kamsi výš.

Sestavil jsem ho z melodií z filmů, v nichž měla Libuše Šafránková výrazné a nezapomenutelné role. Samozřejmě nemůže hudební segment z pohádkového filmu Tři oříšku pro Popelku, jehož věhlas a ohromnou neslábnoucí oblibu na začátku tvůrci nečekali, včetně autora hudby Karla Svobody. A nešlo jenom o ústřední písničku zpívanou Karlem Gottem Kdepak ty, ptáčku, hnízdo máš, ale i další hudební partie.

S Karlem Svobodou je spojen po hudební stránce též dvanáctidílný výpravný televizní seriál Cirkus Humberto natočený na sklonku osmdesátých let na základě knižní předlohy Eduarda Basse s příběhy lidí, kterým se manéž stala osudem.

Čtěte také

Pořad ale uvede v podání Filmového symfonického orchestru velmi působivá hudba Luboše Fišera k osobitému, poetickému zpracování scenáristou Františkem Pavlíčkem a režisérem Antonínem Moskalykem Babičky Boženy Němcové, jejíž Barunka byla vlastně první úchvatně zahranou rolí tehdy osmnáctileté Libuše Šafránkové.

Těch filmových a televizních rolí byly desítky a desítky, ale k pozdějším nejpozoruhodnějším patřila zpěvačka Klára v oscarovém snímku Jana a Zdeňka Svěrákových Kolja, za níž získala Libuše Šafránková Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli. Oceněna byla i hudba Ondřeje Soukupa z divácky velmi vstřícně přijaté hořké komedie Kolja, která ve Vlídných tónech zazní.

A protože mnoho posluchačů má herečku uloženou v srdci nejvíce a nejsilněji jako Popelku, hudební rozlučka bude ještě jednou patřit tomuto s chvílemi pohody a vzpomínkami na dětství tak spjatému filmu. Zazní instrumentální verze již zmiňovaného songu Karla Svobody a Jiřího Štaidla Kdepak ty, ptáčku, hnízdo máš v provedení orchestru Ladislava Štaidla a znovu se sopránsaxofonem Felixe Slováčka. Neboť hudba má často větší emocionální sílu než slova.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související