Cesta populárního Ptačího tance ze Švýcarska přes Belgii do kanadského Edmontonu

29. březen 2021

Ptáčci se vůkol nás už se zvolna s postupujícím jarem rozezpívávají,  a k tomu to pro většinu nás příjemnému jevu připojím i hrstičku instrumentálních hitů, které je mají přímo v názvu. Dvě z nich si kvůli oblibě zaslouží zvláštní pozornosti.

Vibrafonista Arthur Lyman byl rodilý Havajan. Byl nejmladším z osmi dětí havajské matky a otce francouzsko-belgicko-čínského původu.

Po absolvování střední školy získal místo recepčního v luxusním hotelu na pláži Waikiki na ostrově Honolulu a zároveň hrál na vibrafon a další nástroje v tamním hotelovém bandu. Jedno dne zavítal do tohoto zařízení  původem newyorský a klasicky školený pianista Martin Denny se svou skupinou. 

Mladý havajský vibrafonista Lyman ho svým uměním zaujal a nabídl mu místo v kapele a plat sto dolarů týdně, zatímco v hotelu bral jako recepční 280 dolarů měsíčně. Arthur Lyman se stal největší atrakcí velmi rychle populárního souboru Martina Dennyho, který byl největším propagátorem nového stylu zvaného exotica vycházejícího z volné jazzové popularizace havajské ,polynéské hudby, ale i hudby Afriky, Amazónie i jihovýchodní Asie. daleko výraznější a vlastně největším Lymanovým hitem byla instrumentálka Yellow Bird, Žlutý pták. Původně snad o šlo i haitskou píseň z konce 19. století.

Vývojem a adaptací pak song dostal v angličtině nový název Yellow Bird a pod ním ji beze slov nahrála čtyřčlenná skupina  vibrafonisty a perkusisty Arthura Lymana a v červenci  roku 1961, tedy téměř před šedesáti roky ní byl hit číslo čtyři na americké hitparádě.

Zcela jinou historii má i u nás na tancovačkách různého typu velice oblíbený Ptačí tanec.   Autorem této skladby je švýcarský harmonikář z Davosu Werner Thomas (pod názvem „Der Ententanz“ - Kachní tanec žila zhruba dvě desetiletí lokálním, dá se říci hospodským životem), ale natočila ji  na desku pod názvem Tchip Tchip belgická skupina Cash and Carry, což byla sestava z belgického Gentu vedená Bobem Verhelstem. Původně se jmenovala Bobby Setter Band a dokonce doprovázela v Belgii na turné dokonce velkou rokenrolovu hvězdu Fatse Domina. 

Její singl se syntezátorovou úsměvnou instrumentálku z roku 1973 byl tehdy hitem ve Švýcarsku, ovšem nejvíce k mezinárodnímu věhlasu této skladby už pod názvem The Bird Dance, Ptačí tanec, nejspíše přispěla později taneční kapela z kanadského Edmontonu The Emeralds vedená saxofonistou Allanem Broderem. A právě její verze se zřejmě potkává se všeobecně zažitým Ptačím tancem.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio